A/B Splittest

Hvad er en A/B splittest?

En A/B splittest anvendes til at måle og teste ændringer på en hjemmeside. Man installere et scripts (et stykke software) på hjemmesiden, som så sørger for at inddele de besøgende i 2 forskellige grupper. Gruppe A vil få vist den ene version af siden de er landet på og gruppe B vil få vist en anden version. Ud fra den data man indsamler igennem testen kan man bedre træffe beslutninger omkring design og optimering af siden. Dette kan være placeringen, størrelse eller farver på vigtige call-to-action knapper, eller ændringer i selve salgsteksten.

Hvordan fungere en splittest?

Begrebet splittest har længe været anvendt indenfor marketing verdenen, men har i høj grad vundet frem i forbindelse med online markedsføring. Den specielle software til A/B splittests sørger for at inddele de besøgende i grupper, uden at brugeren forstyres eller opdager at de bliver testet. Der er ingen manuel arbejde fra jeres side og dataen fra målingen er strakt tilgængelig.

Hvad måler man på?

Når man splittester sin hjemmeside er der mange elementer man typisk tester på. Det kan være for at finde den mest optimale og indbydende overskrift, eller den mest optimale salgstekst til målgruppen. Det kan også være “call to action” knapper, såsom “læg i kurv” knappen, der skal have den bedst mulige placering og størrelse. Eller det kan være for at teste forskellige former for tilbud op imod hinanden. Dette kunne være hvordan et tilbud om “fri fragt” performer i forhold til et tilbud om “få det 3. produkt gratis”.

En splittest giver jer en størrer indsigt i jeres målgruppe og en bedre forståelse for deres købsadfærd på nettet.

Skal vi skabe vækst i jeres online forretning?

Lad vores eksperter finde den rette digitale strategi der matcher netop jeres virksomheds behov og budget. Vi sikre jer maksimal synlighed, flere besøgende og højere omsætning.